رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران: ماهانه ۲۵۰ پرستار درخواست مهاجرت می دهند / مهاجرت بیش از هزار پرستار در چندماه گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری اسلامشهر، دکتر آرمین زارعیان در گفت و گویی رادیویی با برنامه به زندگی سلام کن رادیو سلامت اظهار داشت:متاسفانه این اتفاق که پرستاران درحال مهاجرت از کشور هستند و یا درحال اقدام برای مهاجرت کردن امری واقعی است و بخش قابل توجهی در قیاس با سالیان و ماهیان گذشته همکاران پرستارمان یا پ درحال خارج شدن از کشور هستند و یا به صورت کامل مهاجرت کرده اند.

وی در ادامه افزود: من در اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به افزایش شیوع کرونا و افزایش تعداد بیماران کرونایی درکشور و همچنین فشار سنگین کاری که روی دوش پرستاران در مراقبت بیماران بود این هشدار را داده بودم که اگر اقدام عاجلی از دو منظر ایجاد انگیزه معنوی برای این قشر و ایجاد انگیزه مالی انجام نشود با این بحران روبه رو خواهیم شد.

زارعیان اضافه کرد: وظیفه ذاتی و اخلاق حرفه ای پرستاری ایجاب می کند که هیچ وقت در هیچ شرایطی از نظر درمانی و رسیدگی به امور بیماران پا پس نکشیم و این کار را هم انجام نداده ایم کماینکه ۱۱۰ هزار پرستار در خط اول مراقبت از بیماران به ویژه بیماران کورنایی قرار دارند. اما طبیعتی است اگر وضعیت سهمیه استخدامی که به پرستار داده شده است مشخص نشود و وعده هایی که داده شده عملی نشود با بحث مهاجرت روبه رو خواهیم بود.
وی گفت: حتی سهمیه و پاداش ها و فوقا العاده های ویژه ای که اتفاقا تامین بودجه نیز شده است پرداخت نشود و پرستارانی که ۸۹ روزه با آنها قرار داد بسته شده وضعیت انها مشخص نشود طبیعی است که در مرور زمان پرستار به فکر یک اقدام دیگری می افتد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران اضافه کرد: از آن طرف کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در باغ سبز نشان می دهند و شرایط را به گونه ای تسهیل کرده اند پرستاران به فکر مهاجرت می افتند. از آن طرف با توجه به اینکه در این کشورها با مقوله کمبود نیروی فعال پرستاری روبه رو هستند این تسهیلات را برای جذب پرستاران ما فراهم می کنند. وقتی ما قدرت نگه داشتن منابع انسانی را نداشته باشیم و نتوانیم آنها را راضی نگه داریم جای دیگری که امکانات و تسهیلات بهتری فراهم کرده است پرستاران ناخودآگاه به آن بخش سوق پیدا می کنند.
وی افزود: شاید این نکته قابل تأمل باشد که این کشورها برای اینکه پرستاران را جذب کنند شرط نمره زبان را برداشته اند.همچنین دادن ویزا به راحتی انجام می شود. متاسفانه این پرستاران منابع انسانی کشور هستند که برای آنها هزینه کرده ایم اما وقتی سیاست گذاری برای حفظ این نیروی انسانی نداشته باشیم به راحتی از کشور خارج می شوند .
زارعیان اضافه کرد: ماهانه تقریبا ۲۵۰ نفر از پرستاران کشوردرخواست مهاجرت می دهند.تا الان برآورد ما این است که بیش از هزارنفر از پرستاران کشور در طی چند ماه اخیر مهاجرت کرده اند. این شرایط بسیار وحشتناکی است که با توجه به شیوع دور سوم کرونا مشکل زیادی را برای سیستم درمانی کشور به وجود می آورد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا